Verwijding van hoofdslagader verder ontrafeld

10 juli 2012 door Eos-redactie

Nieuw gen ondekt dat aan de basis ligt van de verwijding van de hoofdslagader.

Nieuw gen ondekt dat aan de basis ligt van de verwijding van de hoofdslagader. Een aorta aneurysma of de verwijding van de hoofdslagader kan leiden tot een scheur, wat vaak een dodelijke afloop kent. De aandoening is de doodsoorzaak bij 1 à 2 procent van de westerse bevolking.

Onderzoekers van het Antwerpse Centrum Medische Genetica ontdekten eerder al verschillende genetische oorzaken van de aandoening, maar publiceren vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Genetics dat ze in samenwerking met hun Amerikaanse collega’s van de Johns Hopkins Universiteit in Baltimore een nieuw gen hebben ontdekt dat de stevigheid van de aortawand bepaalt. Is het eiwit dat het gen produceert van slechte kwaliteit, dan wordt de aortawand zwakker, kan die verwijden en uiteindelijk scheuren.

De onderzoekers toonden nu voor het eerst aan dat veranderingen in de groeifactor TGF-beta-2 aan de basis liggen van een erfelijke vorm van de aandoening. De groeifactor bepaalt namelijk hoe de cellen in de aortawand zich gedragen. Het grote voordeel daarbij is dat er al geneesmiddelen bestaan die een remmend effect hebben op de activiteit van TGF-beta en dat zij nu ook kunnen worden gebruikt om aorta-aneurysma’s te behandelen. (ev)