DNA bewijst: yeti bestaat niet

02 juli 2014 door Eos-redactie

Brits DNA-onderzoek heeft treurig nieuws opgeleverd voor de liefhebbers van legendarische behaarde wezens, zoals de verschrikkelijke sneeuwman, de yeti, almas of Bigfoot. De Britse geneticus Bryan Sykes van de Universiteit van Oxford heeft haren verzameld die van de verschrikkelijke sneeuwman afkomstig zouden zijn. Maar nergens stuitten hij en zijn collega's op haar van onbekende wezens, enkel van bekende zoogdieren en van mensen.

Dat staat deze week in het vaktijdschrift Proceedings of The Royal Society B. Het behaarde aapachtige monster wordt wel eens kuierend in afgelegen gebergten gesignaleerd, maar hij is nog nooit van dichtbij vereeuwigd.

De onderzoekers hebben DNA-onderzoek gedaan naar haar uit musea en uit particuliere verzamelingen dat van het merkwaardige monster zou zijn. De haren kwamen onder meer uit de Himalaya, Noord-Amerika, de Kaukasus en Sumatra.

In grote delen van de wereld worden wel eens 'verschrikkelijke sneeuwmannen' waargenomen. En bijvoorbeeld in de Himalaya en op Sumatra wordt rotsvast in het bestaan ervan geloofd. In het Midden-Europese Tatragebergte zag een Poolse toerist er 5 jaar geleden naar eigen zeggen nog een lopen bij de Pools-Slowaakse grens.