Een belangrijke keuze

30 januari 2013 door Eos-redactie

Op de grond broedende Japanse kwartels ‘weten’ hoe hun eieren eruit zullen zien, en kiezen op basis daarvan een nestplaats waartegen ze het minst afsteken. Dat besluiten Britse onderzoekers uit een studie waarin ze de vogels de keuze gaven tussen vier verschillende soorten bodembedekking.

De meeste vogels kiezen een ondergrond die overeenkomt met de kleur van de stippen op de schaal. Zo worden de contouren van hun eieren minder duidelijk waarneembaar, een effect dat bekend staat als vormvervaging. Dieren die eieren leggen met weinig stippen, kiezen doorgaans een ondergrond die past bij de achtergrondkleur van de eierschaal.

Niet alle kwartelmoeders maakten een optimale keuze, zo blijkt uit de foto. De helft van de vogels koos de beste ondergrond en 30 procent opteerde voor de tweede beste. En dat is vaker dan je puur op basis van toeval – telkens 25 procent – zou verwachten. (ddc)