Honden kunnen jaloers zijn

23 juli 2014 door Eos-redactie

Als een andere hond de aandacht van zijn baasje krijgt, kan een hond jaloezie ervaren. Die emotie vraagt dus geen groot intellectueel vermogen, en is ook geen puur menselijke sociale constructie.

In een experiment moesten baasjes in het bijzijn van hun hond een andere hond – in werkelijkheid een knuffeldier dat blaft en met zijn staart kwispelt – aaien, knuffelen en toespreken. In een tweede en derde situatie deden de baasjes hetzelfde met een Halloween-pompoen, of lazen ze een boek terwijl ze hun hond negeerden.

De honden toonden in de situatie met de ‘valse’ hond dubbel zoveel jaloerse gedragingen (aandacht zoeken, blaffen en bijten) als bij de pompoen, en drie keer zoveel als bij het boek. De honden deden er bovendien alles aan om de relatie tussen hun baasje en de knuffelhond te verbreken. Dat was niet het geval bij de pompoen of het boek.

Volgens de wetenschappers van de University of California toont hun experiment aan dat honden wel degelijk jaloezie kunnen voelen, en dat daar dus geen grote intellectuele capaciteit voor nodig is, zoals in ander onderzoek wordt gesuggereerd. Het experiment bewijst ook dat jaloezie geen sociale constructie is die door de mens werd gecreëerd. Vermoedelijk kennen meer dieren jaloezie, en is het gedrag ontstaan door de competitie tussen nestgenoten om de aandacht van hun ouders. (kv)