Kikkers hebben het beste nachtzicht

02 maart 2017 door SST

Kikkers en padden kunnen zelfs kleuren in het donker onderscheiden als het voor ons al helemaal zwart is voor de ogen.

Bijna alle gewervelde dieren – ook wij mensen – hebben twee soorten lichtgevoelige cellen in het netvlies van hun ogen zitten: cellen in de vorm van kegeltjes en cellen in de vorm van staafjes. De kegeltjes zijn verantwoordelijk voor ons kleurenzicht, terwijl de staafjes ervoor zorgen dat we zelfs als het bijna pikdonker nog een stukje voor ons uit kunnen kijken.

Kikkers en padden ontwaren bij zeer weinig licht nog kleuren, terwijl andere dieren dan al overgeschakeld zijn op zwartwit

Zweedse biologen hebben nu ontdekt dat dit bij padden en kikkers toch een beetje anders is. De staafjes in hun netvlies blijken in twee soorten te bestaan, met een verschillende gevoeligheid voor licht. De amfibieën beschikken met andere woorden over een extra soort staafjes die hun zicht veel gevoeliger maakt dat dan van andere dieren.

Volgens de onderzoekers zijn kikkers en padden daardoor in staat ook bij zeer weinig licht nog kleuren te ontwaren, terwijl andere dieren – en ook de mens – dan al overgeschakeld zijn op zwartwit.

Volgens de biologen is het niet toevallig dat kikkers en padden over het beste nachtzicht voor kleuren beschikken. Ze moeten immers vaak in het donker hun weg vinden, soortgenoten herkennen en eetbaar voedsel identificeren.