Microben laatste wezens op aarde

02 juli 2013 door A

Bacteriën en andere microben die diep onder grond wonen, zullen de laatste wezens op de aarde zijn als over miljarden jaren een einde aan onze planeet komt. Dat voorspellen Britse onderzoekers die met een computermodel hebben berekend wat het lot van de aarde in de uiterst verre toekomst is.

De onderzoekers ontdekten dat alleen microben de extreme omstandigheden kunnen overleven die ontstaan, als de zon steeds warmer en helderder wordt. Zo zullen de oceanen door de opwarming van de aarde gaan verdampen. ,,Als dat punt eenmaal is bereikt, zal er veel meer water in de atmosfeer komen en omdat waterdamp een broeikasgas is, zal de temperatuur op aarde ten slotte 100 graden Celsius of meer worden'', legt Jack O'Malley James van de Universiteit van St. Andrews, de oudste universiteit van Schotland, uit.

De hoeveelheden zuurstof in de atmosfeer zouden zodanig afnemen dat veel planten en dieren zouden ophouden te bestaan. Niet lang daarna zou een groep microben de enige levensvorm op aarde zijn die op de dan bloedhete, vergiftigde aardbol kan overleven.

Gelukkig laten deze ontwikkelingen nog een tijdje op zich wachten, melden de onderzoekers. De verslechterende omstandigheden zouden pas over 2,8 miljard jaar het leven op aarde onmogelijk kunnen maken.