Ook rondtrekkende apen doen graag zoals de locals

25 april 2013 door Eos-redactie

Wanneer we Rome bezoeken, dan doen we liefst zoals de Romeinen. Ook migrerende primaten passen zich aan lokale gewoontes aan, blijkt uit een observatie van wilde Zuid-Afrikaanse groene meerkatten.

De onderzoekers leerden twee gescheiden groepen wilde apen een voorkeur aan voor een bepaald kleur graan. De meerkatten kregen zowel blauwe als roze graan te eten, maar in de ene groep smaakte het roze graan afschuwelijk, in de andere het blauwe. De meerkatten leerden snel welk graan het beste smaakte, en voedden zich daarna enkel met het graan van dat kleur, ook wanneer beide kleuren door de onderzoekers terug even smaakvol werden gemaakt.

Nieuwe generaties meerkatten kopieerden zonder aarzelen de voorkeur van hun ouders. Dat veranderde toen jonge mannetjes vanuit hun eigen groep naar de andere groep migreerden. Daar namen ze, op één mannetje na, zonder aarzelen de lokale voorkeur aan: apen die in hun eigen groep blauwe granen hadden gegeten, aten nu roze granen, en omgekeerd. Slechts één mannetje, die zich in de nieuwe groep meteen aan de top van de hiërarchie wist te nestelen, trok zich van de lokale normen niets aan. Volgens de onderzoekers is deze observatie van culturele overdracht bij wilde primaten uiterst zeldzaam. Het kan helpen bij het begrijpen van onze eigen drang om ons aan lokale culturen aan te passen. De studie is deze week gepubliceerd in Science. (kv)

De meerkatten van groep 1 aten in hun eigen groep uitsluitend blauwkleurig graan. Bij hun verhuizing naar groep 2 namen ze zonder aarzelen de plaatselijke voorkeur voor rooskleurig graan over.