Planten temperen klimaatverandering

29 april 2013 door Eos-redactie

Planten produceren gassen die wolkenvorming bevorderen.

Als de temperatuur stijgt, produceren planten meer gassen die de vorming van wolken stimuleren en zo de atmosfeer afkoelen, melden Finse wetenschappers in Nature Geoscience.

Dat zogenoemde aerosolen - kleine partikels die rondzweven in de atmosfeer - een koelend effect hebben doordat ze het zonlicht weerkaatsen en wolken doen ontstaan, is al langer bekend. Daarbij ging de aandacht vooral naar aerosolen die vrijkomen bij menselijke activiteiten, zoals verkeer, landbouw en industrie.

Maar planten produceren ook gassen - de typische geur van het bos is er een resultaat van. Na binding met zuurstof hechten die zich vast aan andere aerosoldeeltjes, die daardoor groter worden. Daardoor kunnen ze zonlicht efficiënter reflecteren en zijn ze beter geschikt als condensatiekern waarrond zich druppeltjes vormen. De wetenschappers toonden aan dat naarmate de temperatuur stijgt, het aantal partikels dat bijdraagt tot wolkenvorming toeneemt.

Op wereldschaal is de impact van de proces beperkt. Het compenseert volgens de onderzoekers slechts één procent van de opwarming. Maar op regionale schaal, bijvoorbeeld in sterk beboste regio's, kan het compenserende effect oplopen tot 30 procent. (ddc)