Vissen krimpen toch niet door klimaatopwarming

23 februari 2017 door SST

Twee Noren en een Fransman trekken een veelvuldig geciteerde wetenschappelijke studie in twijfel die stelt dat een warmere habitat automatisch leidt tot kleinere vissen.

Eind 2012 publiceerden Amerikaanse en Canadese onderzoekers een brede studie naar de gevolgen van de opwarming van de oceanen op het zeeleven. Hun conclusie: het gemiddelde gewicht van vissen zou tegen 2050, afhankelijk van de soort, met 14 tot 24 procent dalen. In het extreemste geval zou dat betekenen dat sommige vissen liefst een kwart lichter (of kleiner) worden.

Maar drie biologen uit Noorwegen en Frankrijk trekken die studie, die nog altijd een hoge impactscore kent en veelvuldig wordt geciteerd, nu in twijfel. Ze zeggen niet dat de Amerikanen en Canadezen fouten hebben gemaakt in hun berekening, maar dat de studie uit 2012 vertrekt van verkeerde aannamen en veronderstellingen.

De biologen zijn erg verrast dat deze fouten door de peer review van Nature Climate Change konden slippen

Een van die aannamen is de geometrie van het totale kieuwoppervlak die de auteurs in hun berekeningen meenamen. Een andere foute veronderstelling – volgens de twee Noren en de Fransman – is dat de groei van een vis gelimiteerd wordt door zijn capaciteit om onder water te kunnen ademen.

De biologen zeggen erg verrast te zijn dat deze fouten indertijd door de peer review van Nature Climate Change konden slippen. Ze kunnen er ook niet bij dat verschillende opsologen (viskundigen) de fouten niet hebben opgemerkt toen ze het onderzoek lazen.

Hoe zit het dan? Worden vissen nu kleiner of niet door de klimaatopwarming? De drie biologen sluiten niet uit dat de conclusies van het vijf jaar oude onderzoek alsnog overeind blijven. Maar voor hen is er vooralsnog geen hard bewijs dat vissen inderdaad zullen krimpen als de aarde verder opwarmt.