Vogelachtige dino had ‘moderne’ veren

04 mei 2017 door TDC

Maak kennis met de Jianianhualong tengi, een vogelachtige dinosauriër die 125 miljoen jaar geleden rondliep tijdens het Krijt. De nieuw beschreven soort is voorlopig de vroegste link tussen vogels en vogelachtige dinosauriërs.

De vondst opent een nieuw inzicht op de evolutie van veren en vliegen. Jianianhualong tengi blijkt hetzelfde type veren gehad te hebben als moderne vogels. Die asymmetrische veren waren een grote evolutionaire stap voorwaarts omdat ze vliegen mogelijk maakten.

Foto en tekening van het fossiel. Credit: Xu, Currie, Pittman et al. 2017.

Of deze dino ook daadwerkelijk kon vliegen is weinig waarschijnlijk omdat die veren op zijn staart zaten. De rest van het lichaam was bedekt met andere, meer primitieve, veren. Deze ontdekking geeft wel aan dat ‘moderne’ veren vroeger evolueerden dan aangenomen.

De nieuwe dinosauriër behoort tot de Troodon. Dat is een groep dinosauriërs die gehuld waren in een verenpak. Samen met de Dromaeosaurus (waaronder Velociraptor) zijn ze de dichtste verwanten van vogels.

Foto en een beeld met laser gestimuleerde fluorescentie. Credit. Xu, Currie, Pittma

Het bijzonder complete skelet werd gevonden in Noordoost China en daarna bestudeerd door een internationaal team van paleontologen. Het team onderzocht het gefossiliseerde skelet en de bijbehorende steen met een nieuwe scanmethode. Ze gebruikten laser gestimuleerde fluorescentie. Dat wil zeggen dat ze met violetlaserlicht de steen bestralen, waardoor die oplicht. Een speciaal omgevormde camera vangt dat beeld op. Daardoor kunnen wetenschappers delen in het fossiel zien die voor het blote oog anders onzichtbaar zijn. In het geval van de Jianianhualong tengi kon men zo de veren en anatomie beter bestuderen.