Atoommodel bohr bestaat 100 jaar

06 juni 2013 door Eos-redactie

Het is honderd jaar geleden dat de Deense natuurkundige Niels Bohr de samenstelling van atomen en moleculen beschreef. Mooie gelegenheid om terug te blikken op die spannende jaren van de fysica, die onze blik op de natuur voorgoed veranderden.

Het is honderd jaar geleden dat de Deense natuurkundige Niels Bohr de samenstelling van atomen en moleculen beschreef. Mooie gelegenheid om in ons focusartikel van deze week terug te blikken op die spannende jaren van de fysica, die onze blik op de natuur voorgoed veranderden.

Voorts nog in dit nummer:

Diep in de zee

Het Amazonewoud onder water is mogelijk nog mooier en fascinerender dan het echte. Duikers weten dat, en zij komen dan ook vaak naar boven met unieke verhalen of prachtige plaatjes.

One small step 'frrr(uh)' man

Zei Neil Armstrong ‘One small step for man’ of ‘One small step for a man’? De historische woorden van de eerste man op de maan zorgen al veertig jaar voor discussie. Een nieuwe analyse lijkt Armstrong te steunen: hij zei wel degelijk ‘a man’, alleen deed zijn accent het anders uitschijnen.

Autisme: spelletje van de evolutie?

‘IT-sector zoekt autisten (m/v)’ schrijft de krant. Wat nu? Gaan ze zieken positief discrimineren? Of… de evolutie nuttig gebruiken?

Wat is dood?

De Wereldgezondheidsorganisatie wil internationale afspraken over wanneer een persoon dood mag worden verklaard.

En de Hemelweek met de stand van sterren en planeten

Dit artikel verschijnt in Eos Weekblad op iPad
Elke vrijdag bieden we u een nieuwsgedreven weekblad, gelardeerd met beeld en geluid. De Eos-app kunt u gratis downloaden in de App-store van iTunes. Met die app haalt u de wekelijkse uitgaven gratis binnen.