Higgs-ontdekking is vrijwel zeker Higgsboson

14 maart 2013 door Eos-redactie

Nieuwe data van het CERN bevestigen dat het deeltje dat de fysici vorig jaar ontdekten wel degelijk het Higgsboson is.

Begin juli 2012 presenteerden onderzoekers van de ATLAS en CMS-werkgroepen aan het CERN de resultaten van hun zoektocht naar het Higgs-boson. De data van toen waren overtuigend genoeg om de ontdekking van een nieuw deeltje te claimen: vermoedelijk het Higgsboson, maar mogelijk ook een onbekende exotische look-a-like.

Deze week presenteerden de onderzoekers nieuwe resultaten die de vermoedens van een Higgsboson bevestigen. Ondertussen is twee en een halve keer meer data geanalyseerd, en daaruit blijkt dat het gevonden deeltje zich gedraagt zoals van het theoretische Higgsboson wordt voorspeld.

Of het deeltje al dan niet een Higgsboson is, wordt afgeleid uit hoe het interageert met andere deeltjes, en wat de kwantumeigenschappen ervan zijn. Onderzoekers van CMS en ATLAS kunnen uit hun nieuwe gegevens nu afleiden dat het ontdekte deeltje zich gedraagt zoals van het Higgsboson wordt verwacht. Het blijft echter de vraag of dit hét Higgsboson van het Standaardmodel is, of één van de verschillende bosonen die voorspeld worden in andere natuurkundige theorieën.

Zes miljoen miljard miljard knallen

Sinds de opstart heeft de deeltjesversneller LHC zes quadriljoen protonenbotsingen geproduceerd – of zes miljoen miljard miljard.

Daaruit werden vijf miljard ‘interessante’ botsingen geselecteerd, goed voor zestig miljard megabyte aan data. Met de cd-romschijven die je daarmee vult, kan je een stapel van meer dan honderd kilometer hoog bouwen. In een iets kleinere gegevensberg vonden onderzoekers in juli vorig jaar een nieuw deeltje, vermoedelijk het Higgs-boson. Deze nieuwe conclusies volgen uit de verdere analyse van alle data.

De gigantische deeltjesversneller LHC ligt tot zeker tot 2015 stil voor een fikse upgrade. ‘Als de LHC dan opnieuw opstart, zullen we in de eerste plaats aftoetsen of alle bekende processen, inclusief het boson, zich nog steeds gedragen als voordien’, zegt Nick Van Remortel, die betrokken is bij de LHC-experimenten. ‘En dan zijn alle ogen gericht op eventuele signalen van nieuwe deeltjes die niet meer bij het standaardmodel horen of essentieel zijn in meer omvattende theorieën - zoals bijvoorbeeld die van supersymmetrie.’ (kv)