Podcast

Hoe komen wetenschappers tot hun bevindingen?

Elke dag vernemen we via de media resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Hoe komen wetenschappers tot die bevindingen? Ik vraag het aan wetenschapsfilosofe Sylvia Wenmackers van de KU Leuven.

In deze aflevering ontdek je onder andere...

• ... hoe een wetenschappelijk onderzoek verloopt

• ... wie bepaalt wat wordt onderzocht

• ... wat de "spelregels" zijn voor een sterk experiment

• ... wanneer een bevinding een feit genoemd kan worden

• ... wat er gebeurt met wetenschappelijk onderzoek

Beluister Vraag het Aan ook via:

Drie vrouwelijke pioniers die over het hoofd werden gezien

Drie vrouwelijke pioniers die over het hoofd werden gezien

De ontdekster van het coronavirus was een vrouw, net zoals de eerste klimaatwetenschapper en de persoon die de Amerikaanse achterstand in de space race met Rusland dichtte. Wetenschapsjournaliste en deeltjesfysicus Margriet van der Heijden schreef er een boek over: “Ongekend”. In deze aflevering vertelt ze het verhaal van wetenschapsheldinnen June Almeida, Eunice Foote en Mary Sherman Morgan.

Lynn Margulis: niet vechten, maar samenwerken was cruciaal voor evolutie

Lynn Margulis: niet vechten, maar samenwerken was cruciaal voor evolutie

Biologe Lynn Margulis veranderde onze kijk op de vroege evolutie radicaal. In 1967 kwam ze met de revolutionaire stelling dat niet competitie, maar samenwerking tussen verschillende micro-organismen de evolutie naar complexe organismen mogelijk maakte. Genetisch genealoog vertelt Maarten Larmuseau vertelt in deze aflevering over de geniale, maar ook omstreden, biologe.

Émilie de Châtelet: briljant wetenschapper en mode-icoon

Émilie de Châtelet: briljant wetenschapper en mode-icoon

Émilie du Châtelet bewees, zeer ongewoon voor die tijd, dat een vrouw in een praaljurk net zo goed een wetenschappelijk genie kan zijn. Natuurkundige Frank Verstraeten en verhalenverteller Céline Broeckaert vertellen in deze aflevering van Wetenschapsheldinnen over het leven en werk van Émilie du Châtelet. Je zal merken dat ze hun adoratie voor Émilie moeilijk kunnen verstoppen.