Nieuwe versneller moet deeltjes… vertragen

07 december 2016 door Eos-redactie

Zo kunnen wetenschappers hun eigenschappen beter bestuderen.

De machine genaamd ELENA (Extra Low Eenergy Antiproton) zal, eens ze klaar is, in het niet vallen bij haar grote broer, de immense LHC-versneller. De ELENA zal maar een omtrek hebben van dertig meter, wat niets is vergeleken met de 27 kilometer lange LHC-tunnel.

De ‘vertrager’ moet protonen – eigenlijk hun antideeltjes – gaan afremmen zodat de fysici van het CERN ze beter kunnen bestuderen. Antiprotonen gelijken sterk op protonen, behalve dat ze een tegenovergestelde elektrische lading hebben (dus -1). Over antimaterie bestaan nog veel vragen. Zo is het nog volstrekt onduidelijk waar alle antimaterie naartoe is die tijdens de oerknal is ontstaan. De theorie zegt immers dat we 13,8 miljard jaar geleden gestart zijn met evenveel anti- als gewone materie.

Omdat antiprotonen geproduceerd worden door gewone materiedeeltjes met grote kracht op elkaar te laten botsen, bezitten ze dus een grote snelheid. Daarom moeten ze eerst worden afgeremd alvorens ze – in deeltjesbundels – nauwkeurig bestudeerd kunnen worden in speciaal opgezette experimenten. (sst)