Nooit meer koud

12 februari 2013 door Eos-redactie

Wetenschappers schakelen bij muizen het vermogen om koude te ervaren uit.

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om bij muizen het vermogen om koude te ervaren uit te schakelen.

Bij eerder onderzoek hadden de onderzoekers een verband gevonden tussen het ervaren van koude en het eiwit TRPM8, dat dienst doet als een koudesensor in de huid. In hun nieuwe studie slaagden ze erin de neuronen waarin het eiwit wordt gevormd te identificeren en uit te schakelen.

Vervolgens lieten ze de muizen los op een oppervak waarvan de temperatuur varieerde van 0 tot 50 graden Celcius, en waarop de dieren vrij konden bewegen. De muizen zonder TRPM8 neuronen reageerden niet meer op koude, maar wel nog op warmte. Terwijl de controlemuizen zowel de warme als koude plekken meden, ontweken de veranderde dieren enkel de warme plaatsen.

Op behendigheidstests waarbij grip en gevoel essentieel zijn - zoals balanceren op een ronddraaiend touw - scoorden beide groepen muizen even goed.

De wetenschappers hopen dat onderzoek naar de manier waarop we voelen op termijn kan leiden tot nieuwe pijnbestrijdingsmethodes die niet alle gevoel tegelijk uitschakelen. (ddc)