Zo kweek je menselijke organen in een varken

Wetenschappers zetten de eerste stappen richting een methode om menselijke organen te kweken in varkens, koeien en andere dieren.

De wetenschappers van het Salk Institute injecteerden menselijke stamcellen in varkensembryo’s. Deze mens/dier-chimerische embryo’s kunnen vervolgens groeien in draagmoeders de organen voldoende groot zijn om te “oogsten”. Hoewel de wetenschappers nu slechts de eerste stappen richting dat einddoel hebben gezet, weten ze wel al hoe dit proces zou verlopen.

5. Laat het embryo verder ontwikkelen

6. Oogst volwassen menselijke pancreas

Onderzoekers belemmeren de mogelijkheid van het varkensembryo om een pancreas te groeien. Ze doen dat door het Pdx1-gen te wissen met behulp van CRISPR-cas9.

Wetenschappers injecteren zogenaamde pluripotente stamcellen, of iPSC’s, in het embryo. Die bevatten Pdx1-genen, waardoor het gemengde (chimerische) embryo toch een pancreas kan ontwikkelen, maar het zal opgemaakt zijn uit menselijke cellen.

Vandaag hebben wetenschappers de toelating om een gemengd embryo tot zes weken te laten ontwikkelen. De normale draagtijd van een varken is ongeveer vier maanden.

1. Wijzig de genetische opmaak van een bevruchte eicel