Man en vrouw hebben ander hersenritme

19 februari 2018 door AB

Het ritme van elektrische signalen van het brein is verschillend bij mannen en vrouwen.

Een man heeft een ander brein dan een vrouw, dat is al langer bekend. Er zijn verschillen in anatomie en functionaliteit, en soms heeft een van de twee geslachten meer kans op het krijgen van bepaalde neurologische aandoeningen of reageert het brein anders op behandelingen.

Onderzoekers van onder andere de Universiteit Twente bestudeerden nu de hersenritmes van mannen en vrouwen door naar 1300 elektro-encefalogramscans (EEG) te kijken. Bij EEG plaats je elektroden op de schedel, waardoor je de activiteit van de hersenen kunt meten.

Met het blote oog zagen de wetenschappers geen verschillen in de hersengolven tussen man en vrouw. Daarom schakelden ze de hulp van de kunstmatige intelligentie in. De wetenschappers legden duizend van deze scans eerst voor aan een computer met een lerend netwerk, ook wel deep learning genoemd. Ze lieten de computer ook weten of het om een scan van een man of een vrouw ging. Het netwerk leerde vervolgens om patronen te herkennen. Hierna kreeg het netwerk de overige 300 scans te zien zonder informatie over het geslacht. Bij meer dan 80 procent van de scans wist de computer het geslacht correct te bepalen.

De verschillen zitten vooral in de bèta-activiteit. Hier vuren de neuronen met een frequentie tussen de 20 en 25 Hz. Deze hersengolven hebben te maken met cognitie en emotie. Uit eerder onderzoek bleek al dat vrouwen beter zijn in het herkennen en uiten van emoties. Deze bevindingen lijken dat nu te ondersteunen. Toch moeten de wetenschappers dit nog verder uitzoeken.

De resultaten laten zien dat er veel informatie te vinden is in een EEG. De onderzoekers hopen in de toekomst te kijken naar afwijkingen in hersenritmes bij neurologische of psychische aandoeningen, en om daar de behandelingen beter op aan te kunnen passen.

De wetenschappelijke paper werd gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports.