Schizofrenie-gen verandert het brein

28 mei 2015 door Eos-redactie

Onderzoekers wisten al langer dat psychische problemen worden veroorzaakt door een veranderde structuur in de hersenen. Aan de universiteit van Lancaster is nu ontdekt welk gen deze veranderingen veroorzaakt. Hierdoor kunnen in de toekomst meer gerichte geneesmiddelen worden ontwikkeld om psychische aandoeningen te bestrijden.

In 1970 werd aan de universiteit van Edinburgh al vastgesteld dat genetische mutatie aan de grond ligt van psychische aandoeningen. De wetenschappers in Edinburgh onderzochten 77 mensen uit één grote Schotse familie en ontdekten bij 34 van de familieleden dat er iets fout liep met chromosoom 1.

16 van die 34 mensen bleken effectief last te hebben van psychische problemen, waaronder schizofrenie, depressie en bipolaire stoornissen. In chromosoom 1 trad er bij hen translocatie op, een vorm van mutatie waarbij een DNA-segment van het ene chromosoom naar een ander chromosoom wordt verplaatst. De onderzoekers doopten dit gemuteerde gen, DISC1 (Disrupted in Schizophrenia 1).

De onderzoekers in Lancaster hebben nu kunnen aantonen dat DISC1 de grote verantwoordelijke is voor het veranderen van de structuur en de verbindingen in de hersenen. Wetenschappers zullen dankzij deze ontdekking in de toekomst betere geneesmiddelen kunnen ontwikkelen om psychiatrische patiënten te helpen. (ks)