Volwassen gorilla’s hanteren babytaaltje

04 juni 2012 door Eos-redactie

Volwassen gorilla’s gebruiken een eenvoudigere gebarentaal wanneer ze met zuigelingen communiceren, blijkt uit waarnemingen.

Niet alleen de mens hanteert tegenover kinderen een eenvoudiger taaltje, het zogenoemde ‘motherese’. Ook gorilla’s gebruiken vereenvoudigde gebaren als ze hun jongen iets diets willen maken. Tot die vaststelling kwamen onderzoeker van de Vrije Universiteit van Berlijn in het vaktijdschrift The American Journal of Primatology.

De wetenschappers bestudeerden 24 gevangen laaglandgorilla’s gedurende vier maanden. In die periode keken ze naar de gebaren van de gorilla’s om het begin en einde van de ‘speeltijd’ aan te duiden. Wanneer gorilla’s willen spelen met leeftijdsgenoten slaan ze hen lichtjes en trekken ze bijvoorbeeld een ‘speel-gezicht’, of maken ze salto’s. Als de ‘speeltijd’ over is, plaatsen ze een hand op de kop van hun speelkameraad.

Jonge gorilla’s worden uitgenodigd tot spelen met meer aanrakingen en de gebaren worden opvallend herhaald. Volgens de onderzoekers zijn specifieke gebaren gericht aan jonge soortgenoten nog niet bij andere apen waargenomen. De Duitse biologen geloven wel dat alle grote apen hiertoe in staat zijn. Uit eerder onderzoek bleek al dat volwassen resusaapvrouwtjes hun spreektoon veranderen als ze met jongen communiceren. (idr)