Neutrino's veranderen 's nachts

Voor de eerste keer heeft een neutrino-detector aangetoond dat neutrino's van vorm veranderen wanneer ze door de aarde reizen.

Neutrino's zijn elektrisch ongeladen elementaire deeltjes. Ze hebben bijna geen wisselwerking met gewone materie en kunnen er daarom bijna ongehinderd doorheen reizen. Neutrino's hebben drie generaties, ook wel smaken genoemd: de elektron-neutrino, de muon-neutrino en de tau-neutrino. De deeltjes zijn afkomstig van de zon. Ze kunnen zonder waarschuwing van smaak veranderen en zijn daarom erg onvoorspelbaar en moeilijk te detecteren.

De Japanse Super-Kamiokande-detector heeft nu aangetoond dat de deeltjes in andere smaken veranderen wanneer ze uit het dikke plasma van de zon proberen te geraken. Wanneer ze dan door de minder dikke materie van de aarde reizen, veranderen sommige terug. ’s Nachts detecteerde de detector steeds andere neutrino’s dan overdag. Dat effect kan worden verklaard door de ligging van de detector ten opzichte van de zon. Als een detector in de schaduwkant van de aarde ligt, moeten de van de zon afkomstige neutrino’s eerst door het binnenste van de aarde heen reizen voordat ze de detector bereiken. 'Hierop zaten we te wachten,' zegt onderzoeker Andrew Renshaw van de University of California. 'Dit is het eerste directe bewijs dat materie een invloed heeft op de neutrino's.'