Resistente bacteriën kunnen Mars-reis bedreigen

09 oktober 2017 door CDR

Om ‘Marsonauten’ veilig op hun bestemming te krijgen, moet ook onderzocht worden hoe meereizende bacteriën zich zullen gedragen.

Wanneer in 2021, de meest ambitieuze streefdatum, mensen naar Mars reizen, dan gaan ze niet alleen. Ze nemen de bacteriën die in en op hun lichaam leven, hun zogenaamde microbioom, mee. We weten eigenlijk nog niet goed hoe zij zich zullen gedragen en ontwikkelen, schrijven Britse wetenschappers in het vakblad Microbiome. De onderzoekers volgden de bacteriepopulaties aan boord van een Marsreis-simulatie. Een groep ‘Marsonauten’ verbleef gedurende anderhalf jaar in een ruimtetuig om de lange reis naar Mars te simuleren (zie foto boven), maar in werkelijkheid verliet hun toestel de staanplaats in Moskou niet.

De onderzoekers stelden vast dat een aantal ‘menselijke’ bacteriën goed gedijden en na een tijd dominant werden over alle andere soorten. Die daling in diversiteit kan op termijn problemen geven voor de gezondheid van de astronauten. Tijdens de testfase was dat nog niet het geval, maar betrokken onderzoekster Petra Swencher roept op tot aandacht voor deze kwestie. ‘Om de stabiliteit van het systeem te verzekeren kunnen maatregelen nodig zijn om de ontwikkeling van hoog-resistente, aangepaste micro-organismen te voorkomen. Als bepaalde resistente soorten gaan domineren kan het zijn dat antibiotica bijvoorbeeld niet meer werkt bij ziekte. De volgende stap zal zijn om maatregelen uit te denken om dit probleem aan te pakken.