Ruimte

Spitzer-ruimtetelescoop is 15 jaar in de ruimte

Komende zaterdag is het precies vijftien jaar geleden dat NASA de succesvolle ruimtetelescoop Spitzer in een baan om de aarde bracht. Het was de bedoeling dat het instrument, dat de hemel op infraroodgolflengten onderzoekt, minstens 2,5 jaar zou functioneren, en dat is dus ruimschoots gelukt.

Spitzer heeft onder meer licht geworpen op enkele van de oudste sterrenstelsels in het heelal, een nieuwe ring rond de planeet Saturnus ontdekt en pasgeboren sterren en zwarte gaten bestudeerd. Ook heeft de ruimtetelescoop een ondersteunende rol gespeeld bij de ontdekking van diverse planeten buiten ons zonnestelsel, waaronder de zeven aarde-achtige planeten rond de nabije ster TRAPPIST-1.

Samen met de ruimtetelescopen Hubble, Chandra en Compton vormde Spitzer de oorspronkelijke vier ‘Great Observatories’ van NASA, die een groot deel van het elektromagnetische spectrum bestreken. De rol van de gamma-ruimtetelescoop Compton, die in 2000 sneuvelde, is inmiddels overgenomen door de (veel kleinere) Fermi-satelliet.

Ter gelegenheid van het jubileum van Chandra heeft NASA twee nieuwe apps gepresenteerd. Met de ‘NASA Selfies’-app, beschikbaar voor iOS en Android, kunnen gebruikers zichzelf fotograferen in een ruimtepak, met op de achtergrond een zelf te kiezen achtergrondobject. Met de Exoplanet Excursions-app kan het planetenstelsel van TRAPPIST-1 worden verkend. Deze virtual reality app is beschikbaar voor Oculus en Vive, en als interactieve YouTube 360° video.