Artificiële intelligentie en robots bedenken en maken nieuwe materialen

Een computermodel voorspelt stoffen, en leert een robot om die vervolgens ook effectief te maken, zonder menselijke tussenkomst. De nieuwe materialen kunnen interessant zijn voor onder andere batterijen of zonnecellen.

Wetenschappers van de University of California ontwikkelden een autonoom laboratoriumsysteem dat op basis van wetenschappelijke literatuur nieuwe materialen voorspelt. Het ‘A-Lab’ bedenkt vervolgens vijf mogelijke recepten, en probeert ze uit in poedervorm. Als een recept minder dan vijftig procent opbrengst oplevert, probeert het A-Lab een volgend recept uit totdat alle mogelijke recepten zijn uitgeput (of het materiaal met succes is gemaakt). Na zeventien dagen onafgebroken experimenteren, slaagde het A-Lab erin om 41 van de 58 voorgestelde verbindingen te synthetiseren. Ondertussen slaagde een computermodel van Google DeepMind erin om nog eens vierhonderdduizend stabiele materialen te voorspellen. Het A-Lab weet dus nog wel een tijdje wat gedaan. Beide ontwikkelingen kunnen de zoektocht naar interessante materialen voor onder andere duurzame energie en de volgende generatie elektronica versnellen.

Bron: Google DeepMind, Verenigd Koninkrijk en University of California, Verenigde Staten