Tomaten gekweekt met zout water smaken beter

12 juli 2017

Als je lekkerdere tomaten wil kweken, moet je ze zout water geven. Dat ontdekten Gentse bio-ingenieurs.

Ervaren moestuinders weten het: wie lekkere tomaten wil kweken, moet de planten weinig water geven. Dan zit er meer suikers in de vrucht. Wetenschappers van de Universiteit Gent ontdekten nog een manier om het smaakniveau van tomaten sterk op te trekken: de planten begieten met zoutwater.

'Dit zorgt er voor dat de tomaten minder water opnemen', zegt Bart Van de Wal, onderzoeker aan de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent. 'Dat is een beter controleerbare manier om de hoeveelheid wateropname bij te houden dan bijvoorbeeld gewoon meer of minder water te geven aan de planten.'

De onderzoekers bestudeerden in detail hoeveel water tomatenplanten op elk moment nodig hebben. 'Daarvoor zijn plantsensoren een handig instrument. Deze sensoren doen continu metingen, wat voor een efficiëntere opvolging van de plant zorgt. We bekeken onder andere de diameter van de plant en de hoeveelheid water die erdoor stroomt. Zo kunnen we precies bepalen hoeveel water de plant nodig heeft', 'Als een plant vlak na het water geven onmiddellijk dikker wordt, had hij water te kort. Je kan het vergelijken met een glas water direct leegdrinken als je dorst hebt.'

De onderzoekers goten alle verschillende metingen met de sensoren in wiskundige modellen. Die doen dan voorspellingen over de groei van de plant en de vruchten. Wanneer de effectieve groei van de plant niet overeenkomt met de voorspelling, grijpen de onderzoekers onmiddellijk in en zoeken ze de oorzaak. Andersom heeft dit ook nut. Wanneer bij de tests bewust bepaalde factoren veranderen, tonen de metingen of die wel degelijk effect hebben op de plant.

'Op termijn willen we nog veel meer tests uitvoeren. Voorlopig was het zoutgehalte in het water tijdens de tests constant. We willen in de toekomst met gevarieerde zoutgehaltes kunnen spelen tijdens de proeven om zo de verschillende effecten ervan nog beter in kaart te brengen', besluit Bart Van de Wal.