Eerste Scandinaven kwamen van het zuiden én van het oosten

11 januari 2018 door SST

Vlak na het einde van de laatste ijstijd kwamen twee groepen mensen aan op het Scandinavische schiereiland. Daar vermengden ze zich met elkaar, met als resultaat het typische genetische profiel van de noorderlingen.

Volgens een groep Zweedse onderzoekers gaf het terugtrekken van de ijskappen na de laatste ijstijd (circa 11.700 jaar geleden) aanleiding voor verschillende migratiebeweging richting Scandinavië. De wetenschappers hebben er daar nu twee van kunnen identificeren. Eén groep mensen kwam vanuit Centraal-Europa en nam de land- en zeeroute via Denemarken en het Kattegat. Een andere kwam helemaal uit het noordoosten en daalde langs de ijsvrije Noorse kustlijn af naar het zuiden.

Volgens de wetenschappers hebben beide groepen ‘eerste Scandinaven’ zich vrij snel met elkaar vermengd. Dat zien ze aan de gelijkaardige stenen werktuigen die zijn opgegraven in Noorwegen, Zweden en Denemarken, én aan het DNA van zeven jager-verzamelaars wiens resten werden opgegraven op verschillende plekken in Scandinavië en die tussen 9.500 en 6.000 jaar oud zijn.

In het oude DNA troffen de onderzoekers genetische mutaties aan die wijzen op een snelle aanpassing aan de harde klimatologische omstandigheden in het noorden, zoals een sterkere fysiek en een verminderde huidkleuring (voor een betere opname van uv-straling).