Antwerpse wetenschappers ontdekken obesitas-gen

20 februari 2012 door Eos-redactie

Een van de puzzelstukjes in complex wereldprobleem obesitas.

Wetenschappers van de Universiteit Antwerpen en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen ontdekten een gen dat wellicht een belangrijke rol speelt in het ontwikkelen van obesitas. 'Dit is absoluut een van de puzzelstukjes van het complexe probleem dat zwaarlijvigheid is', zeggen de onderzoekers.

De onderzoekers van het UZA en het Centrum Medische Genetica van de Universiteit Antwerpen kwamen tot de ontdekking door het genetisch materiaal van een heleboel patiënten met elkaar te vergelijken. Van elke patiënt die in het UA wordt opgenomen, wordt namelijk al jarenlang een volledig dossier opgemaakt met daarin ook een DNA-staal.

In samenwerking met collega’s uit het buitenland ontdekten ze via die gegevensbank een nieuw gen, dat wellicht een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van obesitas. 'Obesitas is erg complex', zegt onderzoeker Wim Van Hul van de Universiteit Antwerpen. 'Omgevingsfactoren zoals voeding en beweging spelen een rol, maar er zijn ook genetische aspecten.' Het nu ontdekte gen is een zogenaamde ‘lipid sensor’. Het bepaalt mee of en hoe vetpartikels in het lichaam worden opgeslagen. De onderzoekers hopen het gen op termijn te kunnen blokkeren of stimuleren.

Het onderzoek staat vandaag in Nature.