Bladgroenten zijn energiebron voor goede darmflora

17 februari 2016 door Eos-redactie

Bladgroenten, zoals spinazie, stimuleren een gezonde darmflora, die op hun beurt slechte darmbacteriën geen kans geven. Dat ontdekten Australische en Britse onderzoekers. Zij rapporteren hierover in Nature Chemical Biology.

De wetenschappers identificeerden een tot nu toe onbekend enzym dat teert op het uitbundig aanwezige suiker sulfoquinovose (SQ) in groene bladgroenten. 'Telkens wanneer we sla of spinazie eten krijgen we veel van deze SQ suikers binnen, die gebruikt worden als energiebron voor de goede darmbacteriën', zegt Ethan Goddard van de universiteit van Melbourne. 'Bacteriën, zoals de beschermende stammen van E.coli, gebruiken SQ. Deze bacterie voorkomt groei en kolonisatie van slechte bacteriën, omdat de goede bacteriën alles opmaken.'

De biologen ontdekten tevens het enzym YihQ dat gebruikt wordt door bacteriën om deze zwavelhoudende suikers op te nemen. SQ is het enige suikermolecuul met een zwavelverbinding. Door vertering van dit molecuul door bacteriën komt zwavel vrij, waardoor het beschikbaar komt voor andere organismen. 'Deze vondst verklaart het mysterie rond het gebruik van zwavel als onmisbaar element voor alle leven op aarde', zegt collega Spencer Williams van de universiteit van York. 'Opmerkelijk is dat het YihQ enzym al die tijd open en bloot aanwezig was en gemaakt wordt door de bescheiden E.coli-bacterie, die voorkomt in bijna alle biologische laboratoria'.

Deze ontdekking levert ook inzichten die kunnen leiden tot een compleet nieuw type antibiotica. 'Nieuwe antimicrobiële strategieën zijn hard nodig omdat steeds meer bacteriën resistent worden tegen bestaande antibiotica', aldus Williams. (PdJ)