Cellen bekijken met een beeldvormingstechniek uit de sterrenkunde

Onderzoekers van de Erasmus MC in Rotterdam willen adaptieve optiek (AO) – een beeldvormingstechniek uit de sterrenkunde die de kwaliteit van optische systemen verbetert – gebruiken voor nieuwe automatische en kwantitatieve metingen van het netvlies.

Bij patiënten met erfelijke netvliesaandoeningen willen ze afwijkingen vroeger opsporen en de progressie van de ziekte nauwkeuriger beoordelen. Om dat mogelijk te maken, gaat het onderzoeksteam in het project AO Vision met kunstmatige intelligentie (AI) vier jaar lang data verzamelen bij vierhonderd proefpersonen.

Erfelijke netvliesaandoeningen zijn zeldzaam, maar ze veroorzaken wel ernstige schade bij de patiënten. De afwijkingen beginnen meestal op jonge leeftijd en beschadigen de retinale fotoreceptoren – cellen die een belangrijke rol spelen in het gezichtsvermogen. Wanneer de cellen uiteindelijk verloren gaan, worden de patiënten blind.

Er lopen al proeven met behandelingen om de aandoening te genezen of te vertragen. Maar de resolutie van de beelden die daarbij worden gebruikt, is te laag om veranderingen op cellulair niveau waar te nemen en om veranderingen in de tijd te analyseren.