Eierstokkanker ontstaat niet in de eierstokken

24 januari 2012 door Eos-redactie
Er zijn sterke aanwijzingen dat eierstokkanker in de baarmoeder en in de eileider ontstaat.

Tot nog toe werd aangenomen dat eierstokkanker in de eierstokken ontstaat, maar prof. dr. Leon Massuger, hoogleraar Gynaecologische oncologie van het UMC St Radboud in Nijmegen, heeft altijd getwijfeld aan deze theorie. En niet zonder reden. Want als de theorie zou kloppen, dan kon dat niet verklaren waarom ook bij gesteriliseerde vrouwen, die elke maand gewoon een eisprong hebben, aanzienlijk minder eierstokkanker voorkomt. Bovendien blijken cellen van eierstoktumoren niets gemeen te hebben met de cellen van de eierstok. Ook is er in de eierstokken nog nooit een voorstadium van eierstokkanker aangetroffen. Alleen in de eileiders was eerder al een voorstadium van de ziekte ontdekt.

Vijftien jaar geleden ontdekten onderzoekers in de baarmoeder een zeldzame tumor. Ook het voorstadium van dit gezwel werd in de baarmoeder gevonden. Ze onderzochten de cellen van dit voorstadium en ontdekten opvallend veel verwantschap met de cellen van eierstoktumoren. Kon dit betekenen dat de cellen ook het voorstadium van eierstokkanker waren?

Was dit het geval, dan zouden deze verdachte cellen ook in de baarmoeder van andere vrouwen met eierstokkanker te vinden moeten zijn. Daarom verzamelde onderzoeker Thijs Roelofsen alle beschikbare coupes van baarmoederweefsel van vrouwen die aan eierstokkanker waren geopereerd. Bij negen ervan vond hij de verdachte cellen terug. Bovendien vond hij overeenkomsten in genetische mutaties tussen de verdachte baarmoedercellen en het tumorweefsel in de eierstokken.

Volgens de onderzoekers kan dit betekenen dat er in de baarmoeder voorstadia te vinden zijn van eierstokkanker. Maar om daar volledig zeker van te zijn, gaan ze nu het volledige baarmoederslijmvlies van vrouwen met eierstokkanker onderzoeken op de aanwezigheid van verdachte cellen. De resultaten van dit onderzoek worden over ongeveer een jaar verwacht. Klopt hun theorie, dan heeft het screenen naar eierstokkanker zoals het nu gebeurt – door een echo van de eierstokken – geen enkele zin. En moet er een nieuwe screeningsmethode komen die de bekleding van de baarmoeder onderzoekt. (EV)