Moederdoekje compenseert keizersnede

03 februari 2016 door Eos-redactie

Kinderen die met een keizersnede geboren worden, krijgen vermoedelijk niet alle nodige microben van hun moeder. Een moederdoekje kan helpen.

Kinderen die met een keizersnede geboren worden – en dat zijn er wereldwijd steeds meer – krijgen vermoedelijk niet alle nodige microben van hun moeder. Maar wat doen we daaraan?

Allergieën, auto-immuunaandoeningen, stofwisselingsstoornissen – de meeste kinderen van moeders die met een keizersnede geboren worden zijn gelukkig gezond, maar het lijstje van aandoeningen waardoor ze gemiddeld vaker getroffen worden dan kinderen die gewoon via vaginale weg ter wereld kwamen wordt steeds langer.

Wetenschappers denken dat dat te wijten is aan het feit dat kinderen die via het geboortekanaal het lichaam van de moeder verlaten daarbij allerlei microben oppikken waarmee ze nooit in aanraking komen wanneer ze via een snee in moeders buik het levenslicht zien. Oorzakelijke verbanden zijn slechts zelden aangetoond, maar de samenloop van omstandigheden is opvallend.

In Nature Medicine beschrijven Amerikaanse wetenschappers deze week een bedrieglijk eenvoudige methode om hieraan wat te doen. Aan vier moeders waarvan vaststond dat ze via keizersnede zouden bevallen, vroegen ze om een uur voor de bevalling in hun vagina een gaasje in te brengen. Daarmee werden de mond, het gezicht, en vervolgens de rest van de pasgeborene bevochtigd.

Die aanpak bleek tamelijk succesvol, want zeker de bacteriën in de mond en op de huid van de zo behandelde baby's leken in de daaropvolgende sterk op die van vaginaal geboren kinderen. Enkel hun darmflora week nogal af. Misschien komt dat omdat baby's bij een natuurlijke geboorte niet alleen met vaginale bacteriën in contact komen, maar vaak ook met darmflorabacteriën uit het rectum van de moeder.

Of omdat ze langer of anders contact hebben met de placenta dan kinderen die met een keizersnede geboren worden, dat zou ook nog kunnen. Vier kinderen is weinig om al grote conclusies te trekken, geven de wetenschappers toe, maar voorlopig zijn de resultaten wel veelbelovend. Dus dromen ze al van een gestandaardiseerde bacteriënmix voor de keizersnedekinderen van ongezonde moeders. (tv)