Prostaatmedicijn remt parkinson

Een medicijn dat normaal gezien een vergrote prostaat behandelt, blijkt symptomen van de ziekte van Parkinson te verminderen.

Het prostaatmedicijn remt de progressie van parkinson af, zo blijkt uit onderzoek van onder meer de University of Iowa Health Care in samenwerking met de Capital Medical University in Beijing.

Bij parkinson ontstaat in de hersenen een tekort aan de neurotransmitter dopamine, doordat cellen die dopamine produceren doodgaan. Het tekort aan dopamine zorgt voor problemen met het aansturen van spieren.

Celdood wordt afgeremd

Het internationale onderzoeksteam ontdekte dat het medicijn Terazosin het doodgaan van cellen kan blokkeren. Terazosin behandelt normaal gezien de symptomen van een vergrote prostaat zoals veel en vaak plassen en ongewenst urineverlies. Doordat het medicijn het enzym PGK1 activeert, krijgen cellen meer energie en sterven ze minder snel. Uit eerder onderzoek bleek al dat een tekort aan energie een rol speelt bij het afsterven van cellen in parkinson. Na deze ontdekking vroegen de wetenschappers zich af of Terazosin de celdood in parkinson zou kunnen afremmen.

Om hun idee te onderzoeken gaven ze verschillende diermodellen met parkinson het medicijn. De wetenschappers zagen alle dieren beter worden, zowel op cellulair niveau als in hun beweging. Zo zagen ze dat Terazosin het afsterven van de cellen kon afremmen en in sommige gevallen zelfs helemaal wist te stoppen. Daarnaast wisten de wetenschappers celdood te voorkomen in de diermodellen die nog niet ziek waren maar dat zonder medicijn wel zouden worden.

Meer onderzoek nodig

De onderzoekers wilden nog uitzoeken of het medicijn bij mensen ook zo goed werkte. Daarvoor raadpleegden ze de gegevens van dertien mannen die, vanwege prostaatproblemen, al Terazosin gebruikten. Ze vergeleken de groep met mannen die andere medicijnen voor hetzelfde probleem slikten. Uit de vergelijking bleek dat mannen die Terazosin gebruikten inderdaad minder last hadden van progressieve motorische stoornissen.

Er bestaan al wel medicijnen tegen parkinson, maar die verlichten de symptomen enkel. Dit zou het eerste middel zijn dat de progressie van de ziekte kan remmen. Voordat het op de markt komt, gaan de wetenschappers eerst meer onderzoek met grotere groepen doen.

De bevindingen zijn gepubliceerd in het vakblad Journal of Clinical Investigation.