Sigaretten verstoren microben in onze mond

31 maart 2016 door Eos-redactie

Sigaretten verstoren het bacterieel evenwicht in onze mond. Dat werkt immuunziektes zoals de ziekte van Crohn, darmkanker, maar ook tandbederf in de hand.

Roken is slecht voor onze gezondheid, maar dat wisten we al. Nu blijken sigaretten ook het bacterieel evenwicht in onze mond te verstoren. Dat werkt immuunziektes zoals de ziekte van Crohn, darmkanker, maar ook tandbederf in de hand.

Recent onderzoek wijst uit dat roken de orale microben grondig verstoort. In onze mond leven ongeveer 600 verschillende soorten bacteriën die elk een eigen functie hebben. Door hun werking te verstoren, verzwakt het lichaam en is het gevoeliger voor de boosdoeners in tabak of rook die kanker veroorzaken.

Wetenschappers onderzochten het speeksel bij rokers, niet-rokers en personen die gestopt waren met roken. Daaruit konden ze een duidelijk verschil in het aantal en de soort bacteriën afleiden. Zo bezitten rokers ongeveer 5 procent minder proteobacteriën of stikstofvangers. Zulke bacteriën breken toxische chemicaliën die vrijkomen bij het roken net af. Rokers beschikken wel over ongeveer 10 procent meer streptokokken die de mondhygiëne verpesten en tandbederf veroorzaken.

Bij de niet-rokers die in het verleden wel verzot waren van nicotine, leken de microben op te leven na ongeveer 10 jaar. De exacte tijdspanne tot wanneer het evenwicht hersteld zou zijn, moet nog bepaald worden. (aw)