Waarom worden vermoeide ogen rood en droog?

Te weinig slaap verstoort de samenstelling van het traanvocht. Dit irriteert en beschadigt het hoornvlies.

De nacht was alweer te kort. Het gebrek aan slaap uit zich onder meer in branderige, droge ogen. Te weinig slaap verstoort immers de samenstelling van de traanfilm. En de andere moleculen daarin stimuleren dan weer de hoornvliescellen om zich meer te delen, meldde het team van Wei Li van de Xiamen Universiteit in Fujian, China, in het wetenschappelijke tijdschrift Stem Cell Reports.

De onderzoekers analyseerden het hoornvlies en de traanvloeistof van muizen die ofwel een paar dagen ofwel één tot twee maanden niet hadden geslapen. Zij ontdekten dat kortstondig slaaptekort potentieel schadelijke zuurstofverbindingen in het traanvocht deed toenemen. Tegelijkertijd daalde de concentratie van antioxidanten die het hoornvlies beschermen tegen die agressieve zuurstofverbindingen. De schadelijke moleculen deden op hun beurt het aantal voorlopercellen van het hoornvliesweefsel toenemen. Nadat de muizen waren behandeld met het antioxidant L-gluthation, deelden de cellen zich weer minder vaak. Als de knaagdieren op lange termijn minder slaap kregen, werd de hoornvlieslaag in hun ogen dunner - mogelijk waren hun hoornvliesstamcellen beschadigd en werden er minder nieuwe cellen gevormd.

Het transparante hoornvlies breekt het binnenkomende licht en is daarom belangrijk voor een scherp zicht. Het wordt bedekt door een beschermende traanfilm. Een geïrriteerd veroorzaakt branderige en jeukende ogen. Ernstige verwondingen aan het hoornvlies belemmeren het gezichtsvermogen.