Deze lijm houdt onze cellen bij elkaar

19 april 2017 door SST

Een van de belangrijkste fases in de evolutie van het dierenrijk was de overgang van ééncellig naar meercellig leven. Een specifiek type collageen speelde daarbij een hoofdrol.

We mogen dan voor het grootste deel uit water bestaan, een andere niet onbelangrijke component van ons lichaam is collageen. Dit lijmvormende eiwit vormt het bindweefsel in mensen en dieren en is verantwoordelijk voor de stevigheid (en soms ook soepelheid) van huid, botten, kraakbeen en tanden.

Er bestaan in totaal 28 typen collageen, waarvan de types I tot en met IV het belangrijkst zijn. Sterker, het overgrote deel van het collageen in ons lichaam is van type I. Maar het is type IV dat misschien nóg een tikkeltje belangrijker is. Het mag dan veel minder voorkomen dan type I, het heeft er volgen Amerikaanse biologen wel voor gezorgd dat er ooit überhaupt dieren (en mensen) zijn kunnen ontstaan.

De wetenschappers hebben immers ontdekt dat dit type collageen zowel bij moderne dieren als bij de zogenaamde ribkwallen aanwezig is – deze kwallen, die nu nog altijd bestaan, worden beschouwd als de oudste nog bestaande soorten van het dierenrijk.

Volgens de biologen is bij ribkwallen goed te zien hoe het leven ooit de stap heeft gemaakt van ééncellige naar meercellige organismen. Collageen type IV speelde daarbij de rol van een microscopische ‘stelling’ die verschillende individuele cellen aan elkaar bond. Zo konden de cellen elkaar versterken, informatie uitwisselen en uiteindelijk uitgroeien tot weefsels en organen.