Deze vleermuis gebruikt zijn reuzenpenis als extra arm

De penis van de laatvlieger is zo groot dat de vleermuizenmannetjes de vrouwtjes niet kunnen penetreren. Dat is een uniek fenomeen onder zoogdieren.

Wetenschappers wisten al dat de penis van de laatvlieger enorm groot was. In erecte toestand is die zo’n 1,6 centimeter lang, terwijl de vleermuis zelf maar zo’n zeven centimeter groot is. De penis is bovendien wel zeven keer zo groot als de vleermuizenvagina, wat penetratie onmogelijk maakt.

Hoe paren laatvliegers dan wel? Dankzij camera’s bij een vleermuizenkolonie in het Nederlands-Limburgse Castenray konden onderzoekers die vraag eindelijk beantwoorden. Op beelden is duidelijk te zien hoe een vleermuizenmannetje zijn penis als ‘extra arm’ gebruikt om het vrouwtje mee vast te grijpen en haar vleugels aan de kant te duwen. Vervolgens wrijft hij ermee over haar buik, zo dicht mogelijk bij de vagina. Die vorm van paren is bij zoogdieren nog nooit eerder waargenomen.

Hoe de spermaoverdracht na de zaadlozing precies verloopt, is nog onduidelijk. Wel weten wetenschappers dat vleermuizenvrouwtjes het zaad een hele winter lang kunnen bewaren. Wanneer er voldoende voedsel aanwezig is, wekken ze zelf een eisprong op om de bevruchting in gang te zetten.