Dodelijke tuinen

27 juli 2016 door DDC

In vogelvriendelijke tuinen vliegen meer vogels zich te pletter tegen ramen.

Een voederplankje, hoge planten en een landelijke locatie: dat zijn volgens een Canadees onderzoek factoren die het risico op fatale botsingen tussen vogels en ramen verhogen. De meeste slachtoffers vallen dus in vogelvriendelijke tuinen, melden de onderzoekers in The Condor: Ornithological Applications. Voor het Canadese citizen science project gaven burgers informatie door over de eigenschappen van hun huis en tuin en het aantal botsingen, gedurende alles samen 34.000 dagen.

Erg verrassend is het resultaat natuurlijk niet. ‘Hoe meer vogels in de tuin, hoe meer kans op slachtoffers’, zegt Hendrik Moeremans van Natuurpunt. Belangrijker is de vraag wat je kan doen om de dodentol te beperken? Een strak gazon dan maar, en geen vogeltjes voeren? Dat zou volgens Justine Kummer (University of Alberta) zonde zijn. ‘Het kan helpen om het voederplankje verder dan 10 meter van een raam te plaatsen, ofwel dichter dan één meter. Er bestaan ook stickers die UV-licht reflecteren en die doorzichtig zijn voor mensen maar vogels afschrikken.’