Enkel folies aan de buitenkant van je raam voorkomen vogelsterfte

Afschrikwekkende folie stopt vogelbotsingen enkel als ze aangebracht is aan de buitenzijde van ramen.

Honderden miljoenen vogels sterven elk jaar door tegen ramen te botsen, veel meer dan door aanvaringen met windmolens en vliegtuigen samen. In een poging de vogels te helpen de ruiten te zien voordat het te laat is, plakken mensen stickers of gekleurde folie op hun ramen – vaak aan de binnenkant. Een recente studie in PeerJ Life & Environments toont aan dat dergelijke folies alleen werken aan de buitenkant van het raam.

‘Plak je deze raamfolies aan de binnenkant, dan heb je niet het voordeel dat je zou willen om de vogels te beschermen’, zegt John P. Swaddle, bioloog aan het College of William and Mary en hoofdauteur van de studie. Om de doeltreffendheid van de folies te testen, brachten Swaddle en zijn collega’s twee in de handel verkrijgbare folies aan op de binnen- of buitenkant van het raam. Eén film reflecteerde kortere lichtgolven die mensen niet kunnen zien, en de andere reflecteerde langere golflengtes (veel vogels kunnen beide zien). De onderzoekers monteerden ook fijne netten voor de ramen om te voorkomen dat vogels het glas zouden raken. Beide films hielpen vogelaanvaringen met meer dan 35 procent te voorkomen wanneer ze aan de buitenkant waren aangebracht, zo bleek uit de studie, maar films aan de binnenkant hadden geen enkel voordeel.

‘Het is baanbrekend werk over de nuances van wat wel en niet kan werken in termen van het voorkomen van raamaanvaringen door vogels’, zegt bioloog David Luther van de George Mason University, die de evolutie van vogels in steden bestudeert en niet bij de studie betrokken was. Het is meestal veel gemakkelijker om folies aan de binnenkant van een raam aan te brengen, zegt Natalia Ocampo-Peñuela, conservatie-ecoloog aan de Universiteit van Californië in Santa Cruz, die niet bij de studie betrokken was. Wil je een folie aan de buitenkant van hogere gebouwen aanbrengen, dan ‘heb je steigers nodig, je moet de ramen extra goed schoonmaken om ze goed aan te brengen, en ze gaan niet zo lang mee.’ Swaddle veronderstelt dat folies die aan de binnenkant worden aangebracht de weerkaatsing en verstrooiing van het buitenlicht niet effectief onderbreken.

Bron: College of William and Mary, Williamsburg, Verenigde Staten