Hoe kiezen vogelouders welke jongen ze voeden?

29 maart 2016 door KV

Ongeduldig schreeuwende bekjes. Geen tijd om na te denken, maar uw keuze is er eentje van leven of dood. Als u een vogel was, welke van deze bedelende bekjes zou u dan voeden?

Sommige vogelsoorten, zoals de zwaluw, bezwijken voor het geschreeuw en voeden het hardst bedelende jong eerst. Andere soorten, zoals de blauwvoetgent, negeren de bedelaars en geven voorrang aan de kuikens die er het sterkst uitzien. Waarop deze ouders zich baseren om hun keuze te maken, is al enige tijd voer voor discussie onder biologen.

Onderzoekers van de University of Oxford doorploegden daarom 306 publicaties over deze vraag, waarbij in totaal 143 verschillende vogelsoorten van over de ganse wereld werden bestudeerd. Ze stelden vast dat vogelouders in gunstige omstandigheden, wanneer bijvoorbeeld veel voedsel voorradig is, de hardste schreeuwers als eerste voeden. In moeilijke omstandigheden krijgen de sterkste jongen voorrang, ongeacht het aantal jongen dat ze hiervoor moeten negeren – en mogelijk laten verhongeren.