Podcast

Hoe wordt het weer voorspeld?

In deze aflevering hebben we het over het populairste gespreksonderwerp aller tijden: het weer. Hoe wordt een weerbericht gemaakt? En waarom zit de weerman er soms naast? Eos-redacteur Kim Verhaeghe vraagt het aan klimaatwetenschapper Samuel Helsen.

In deze aflevering kom je onder andere te weten...

• ... hoe een weerbericht wordt gemaakt
  • ... waarom dat weerbericht er soms naast zit
  • ... wat een depressie is
  • ... en een occlusie
  • ... waarom de zomer van 2020 zo warm en droog en de zomer van 2021 zo kil en nat was
  • ... en hoe de straalstroom ons weer beïnvloedt

Drie vrouwelijke pioniers die over het hoofd werden gezien

Drie vrouwelijke pioniers die over het hoofd werden gezien

De ontdekster van het coronavirus was een vrouw, net zoals de eerste klimaatwetenschapper en de persoon die de Amerikaanse achterstand in de space race met Rusland dichtte. Wetenschapsjournaliste en deeltjesfysicus Margriet van der Heijden schreef er een boek over: “Ongekend”. In deze aflevering vertelt ze het verhaal van wetenschapsheldinnen June Almeida, Eunice Foote en Mary Sherman Morgan.

Lynn Margulis: niet vechten, maar samenwerken was cruciaal voor evolutie

Lynn Margulis: niet vechten, maar samenwerken was cruciaal voor evolutie

Biologe Lynn Margulis veranderde onze kijk op de vroege evolutie radicaal. In 1967 kwam ze met de revolutionaire stelling dat niet competitie, maar samenwerking tussen verschillende micro-organismen de evolutie naar complexe organismen mogelijk maakte. Genetisch genealoog vertelt Maarten Larmuseau vertelt in deze aflevering over de geniale, maar ook omstreden, biologe.

Émilie de Châtelet: briljant wetenschapper en mode-icoon

Émilie de Châtelet: briljant wetenschapper en mode-icoon

Émilie du Châtelet bewees, zeer ongewoon voor die tijd, dat een vrouw in een praaljurk net zo goed een wetenschappelijk genie kan zijn. Natuurkundige Frank Verstraeten en verhalenverteller Céline Broeckaert vertellen in deze aflevering van Wetenschapsheldinnen over het leven en werk van Émilie du Châtelet. Je zal merken dat ze hun adoratie voor Émilie moeilijk kunnen verstoppen.