Natuur & Milieu

Planten kunnen horen

Planten zijn mogelijk in staat het geluid van stromend water of knabbelende insecten te detecteren.

Nieuw onderzoek doet vermoeden dat sommige planten geluiden kunnen detecteren, zoals water dat door een buisje stroomt.

Australische wetenschappers plantten erwtenzaailingen in potten in de vorm van een omgekeerde Y. Eén arm van de pot plaatsten ze ofwel in een schaaltje water, ofwel wikkelden ze er een plastic buisje rond waardoor water stroomde. In de andere arm zat enkel aarde. De wortels groeiden in de arm die naar het water leidde, ongeacht of dat bereikbaar was of door een buisje stroomde. Het lijkt er volgens de onderzoekers op dat de planten de aanwezigheid van water weten te detecteren, ook als geluid het enige is dat daarop wijst.

Toen de zaailingen de keuze kregen tussen een plastic buisje met stromend water en vochtige aarde, kozen ze voor het tweede. De wetenschappers vermoeden dat de planten geluidsgolven gebruiken om water te detecteren vanop afstand, maar een vochtgradiënt gebruiken als hun doel dichterbij is.

Eerder onderzoek toonde al aan dat zandraket een onderscheid kan maken tussen het geluid van een knabbelende rups en trillingen door de wind – de planten produceerden meer toxische stoffen nadat ze een opname van etende insecten hadden ‘gehoord’.

Nog een andere aanwijzing komt van onderzoek dat aantoont dat planten meer pollen afgeven wanneer bijen met een bepaalde frequentie zoemen.