Reproductie zeeschildpadden in de knoop

19 oktober 2015 door Eos-redactie

Stijgende temperaturen veroorzaken een tekort aan mannelijke zeeschildpadden.

Stijgende temperaturen veroorzaken een tekort aan mannelijke zeeschildpadden, blijkt uit Amerikaanse onderzoek.

Klimaatverandering heeft een onverwacht effect op zeeschildpadden. Omdat zeeschildpadden geen X- of Y-chromosoom hebben, wordt hun geslacht bepaald door de temperatuur van het nest waarin de eieren gelegd zijn. Een hoge temperatuur leidt tot een vrouwtje, lagere temperatuur zorgt voor een mannetje. Door de opwarming van de aarde zijn er steeds minder mannetjes beschikbaar voor de voortplanting. Dat blijkt uit een studie van biologen van de universiteit van Florida, beschreven in het tijdschrift Current Biology.

Ook zonder dat fenomeen hebben zeeschildpadden het moeilijk. Slechts een op de vijfduizend jongen haalt de volwassen leeftijd. Ze worden geroofd door vogels tijdens hun trip van het nest op het strand naar het water. En eenmaal in het water liggen er roofvissen op de loer.

'Om zichzelf en een partner te vervangen moet een vrouwtje twintig tot dertig jaar lang minstens tien keer een nest van ruim honderd eieren leggen. Als er niet genoeg partners zijn, wordt het probleem om te overleven alleen maar groter', zegt onderzoeker Jeanette Wyneken. (PdJ)