Zijn mensenkinderen nieuwsgieriger dan andere mensapen?

Mensenkinderen kiezen vaker dan volwassen mensapen voor een onbekende beloning onder een ondoorzichtige beker dan voor een duidelijk zichtbare beloning onder een transparante beker.

Dat mensen nieuwsgierige wezens zijn, wisten we al. Maar hoe zit het met onze naaste verwanten? Zijn andere apen even nieuwsgierig als wij? Op die vraag zochten onderzoekers van het Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie en de University of California een antwoord. Dat deden ze in een reeks van vijf experimenten. In de eerste drie werden chimpansees, gorilla’s, bonobo’s en orang-oetans getest. In de laatste twee waren drie- tot vijfjarige kinderen aan de beurt.

De proefopzet was voor de experimenten dezelfde. De mensenkinderen en volwassen mensapen kregen twee bekers te zien; een transparante waaronder zich een kleine beloning bevond, en een ondoorzichtige waaronder een grotere beloning verstopt zat. De kinderen kozen veel vaker voor de ondoorzichtige beker dan de mensapen. De onderzoekers denken dat dit komt omdat de mensenkinderen nieuwsgieriger zijn, of de mensapen meer risicovermijdend.

Ook opvallend was dat wanneer de onderzoekers toonden dat er een grotere beloning onder de ondoorzichtige beker zat, dit vooral de mensapen stimuleerde om vaker voor de ondoorzichtige beker te kiezen. Mensenkinderen waren dus wel nieuwsgieriger, maar ook minder bereid om hun keuze te laten beïnvloeden door extra informatie.

Verder onderzoek moet uitmaken of deze resultaten ook gelden in andere omstandigheden. Zo stellen de wetenschappers zelf voor om mensenkinderen met apenkinderen te vergelijken in plaats van met volwassenen, en om een andere test van nieuwsgierigheid te kiezen die dichter aanleunt bij de leefwereld van mensapen.

Hoelang bestaan apen al?