De fysica in een bananenschil en ander 'lachwekkend' onderzoek bekroond

19 september 2014 door Eos-redactie

Vannacht werden naar jaarlijkse gewoonte de Ig Nobelprijzen uitgereikt, de alternatieve Nobelprijzen voor wetenschappelijk onderzoek met een ernstige hoek af. Hieronder lijsten we voor u de winnaars en hun spraakmakende onderzoek op. In enkele slagzinnen. Er dieper op in gaan zou u immers alleen maar meer in de war brengen.

Natuurkunde. Uitgereikt aan Japanse onderzoekers voor het meten van de hoeveelheid wrijving tussen een schoen en een bananenschil, en tussen die bananenschil en de vloer, wanneer een iemand op die bananenschil trapt en uitglijdt.

Neurowetenschap. Uitgereikt aan een Chinees-Canadees team dat probeerde uit te vissen wat er gebeurt in het brein van mensen die menen Jezus te zien in een stukje toast.

Psychologie. Uitgereikt aan Australische, Britse en Amerikaanse onderzoekers voor het leveren van onweerlegbaar bewijs dat mensen die laat opblijven grotere ijdeltuiten zijn en meer risico lopen op psychopathisch gedrag dan mensen die vroeg gaan slapen.

Gezondheid. Uitgereikt aan Tsjechische, Japanse, Amerikaanse en Indische wetenschappers om in meerdere studies uit te zoeken of een kat al dan niet een gevaar is voor de mentale gezondheid van zijn eigenaar.

Biologie. Uitgereikt aan Tsjechische, Duitse en Zambiaanse biologen die aantoonden dat honden hun lichaam tijdens het poepen en plassen bij voorkeur evenwijdig aan de geometrische noord-zuid-lijn oriënteren.

Geneeskunde. Uitgereikt aan Amerikaanse en Indiaanse onderzoekers voor de behandeling van oncontroleerbare neusbloedingen met varkensreepjes.

Arctisch onderzoek. Uitgereikt aan Noorse onderzoekers voor het uitdokteren van hoe rendieren reageren op mensen die zich vermommen als ijsberen.