Einstein fout of draadje los?

22 februari 2012 door Eos-redactie

'Of je stopt de stekker erin.' Dat lijkt - kort samengevat - de verklaring te zijn voor het CERN-experiment waarbij neutrino's zich sneller dan het licht leken te verplaatsen.

Volgens ScienceInsider, dat zich op betrouwbare bronnen binnen CERN beroept, zou een glasvezelkabel tussen een GPS-ontvanger en een van de computers in het lab los hebben gezeten. Deze GPS-ontvanger werd gebruikt om de vertrek- en aankomsttijden van de neutrino's te klokken.

In september en november vorig jaar stelden wetenschappers van het CERN-deeltjesfysicalaboratorium bij Genève vast dat de daar geproduceerde neutrino's de afstand naar het 720 km verderop gelegen Gran Sasso-laboratorium in Italië 60 nanoseconden sneller overbrugden dan een lichtbundel zou hebben gedaan. Hoewel de natuurkundigen vertrouwen hadden in hun experimentele opstelling, vermoedden zij en de rest van de wetenschappelijke gemeenschap direct al dat het schokkende resultaat waarschijnlijk werd veroorzaakt door een technische fout. Maar waar zat die?

Het opmerkelijke meetresultaat, dat in strijd was met Einsteins relativiteitstheorie, is wellicht veroorzaakt door een slechte verbinding tussen een GPS-ontvanger en een computer. 'Eigenlijk zijn er twee fouten', schrijft fysicus Pieter Everaerts van het CERN op ons blogportaal Scilogs. 'Het éne heeft te maken met een oscillator die werd gebruikt om de klokken op beide locaties (Genève en Gran Sasso, 730 kilometer afstand) te synchronizeren via GPS. Het tweede probleem was een slechte kabelverbinding tussen de gesynchronizeerde atoomklok en de interne klok van het experiment. De eerste fout corrigeren maakt de neutrino's nog sneller, de tweede trager. De wetenschappers van het OPERA-experiment verwerpen hun sneller-dan-het-licht resultaten nog niet, en willen de verschillen eerst rustig evalueren.' (ee, kv)