Jager-verzamelaars leefden naast landbouwers

11 oktober 2013 door Eos-redactie

De twee groepen leefden 2.000 jaar naast elkaar, met weinig bloedvermenging, blijkt uit een grootschalige DNA-studie van oude skeletten in Science.

De eerste landbouwers kwamen in golven naar Europa en vervingen stelselmatig de oudere jager-verzamelaarsculturen. De twee soorten groepen leefden 2.000 jaar naast elkaar, met weinig bloedvermenging, blijkt uit een grootschalige DNA-studie van oude skeletten in Science.

Wetenschappers hebben het DNA van 364 individuen gesequenced die in Centraal-Europa leefden tussen 5.500 en 1.500 voor Christus. De meeste skeletten komen uit een pas ontdekte grot bij de Duitse stad Hagen. De onderzoekers gingen hun dieet - vis of granen? - na met isotopenonderzoek van de botten, dateerden de fossiele resten met de koolstof-14-methode en analyseerden de erfelijke lijnen met het mitochondriale DNA dat ze uit tanden en botten haalden. Mt-DNA wordt via de moederlijke lijn doorgegeven en is heel stabiel.

Het onderzoeksteam ontdekte dat er sterke verschuivingen waren in DNA-lijnen, die overeenkwamen met de opkomst van nieuwe culturen in Centraal-Europa. De individuen die 7.000 jaar geleden in Europa leefden - stuk voor stuk nog jager-verzamelaars - hadden andere DNA-afstamming dan degenen die er 5.000 jaar geleden leefden. Centraal Europa was dus een dynamische plaats, concluderen de onderzoekers: ‘Van het ontstaan van landbouw tijdens het neolitische tijdperk tot in het bronstijdperk zien we opeenvolgende golven van migratie, en vervangingen van populaties’, zegt Spencer Wells van het Genographic Project. Het jagen en verzamelen doofde als levensstijl pas uit 5.000 jaar geleden, veel later dan verwacht.

Apart