Legoblokken uit DNA

29 november 2012 door Eos-redactie

Wetenschappers hebben uit stukjes DNA nano-legoblokken gemaakt. Daarmee bouwden ze vervolgens meer dan honderd driedimensionale structuren.

Eerder dit jaar slaagden dezelfde Amerikaanse onderzoekers er al in om cijfers, letters en symbolen te maken uit enkelvoudige DNA-strengen van precies 42 letters (A,C,G en T) lang. Om ook in drie dimensies te kunnen bouwen, verkortten de wetenschappers van Harvard University nu die startstrengen tot 32 basenparen. Die klikken precies in elkaar zoals legoblokken, waarmee je zowel in de hoogte als in de diepte kan bouwen. Met een uitgemeten recept van startblokjes maakten de onderzoekers vervolgens een kubus uit honderden blokjes, maar ook 3D-letters, gezichten en logo’s. De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat vergelijkbare nanostructuren in de toekomst gebruikt kunnen worden in slimme medische toestelletjes, nanorobots of nanocomputers. (kv)