Nieuw element in periodiek systeem op komst?

28 augustus 2013 door Eos-redactie

Zweedse wetenschappers hebben bewijs gevonden voor het bestaan van een nieuw element in de tabel van Mendeljev. Het element heeft atoomnummer 115.

In 2004 beweerde een onderzoeksteam in Rusland al dat er nieuw element was ontdekt, maar die beweringen waren nooit bevestigd. Wetenschappers van de Universiteit van Lund hebben dat nu wel gedaan.

Het onderzoeksteam bombardeerde een dunne film met het element americium met calciumionen, die hen in staat stelde de hoeveelheid fotonen te meten die in verband staan met de manier waarop het nieuwe element vervalt. Ze zagen de ‘vingerafdruk’ van het nieuwe, zware en hoogradioactieve element, dat minder dan een seconde blijft bestaan voor het uiteenviel in lichtere atomen. ‘Dit was een heel succesvol experiment en het een van de belangrijkste in dit gebied in de voorbije jaren’, zegt Dirk Rudolph, hoofdauteur van de studie.

Het element kreeg voorlopig de naam ununpentium mee, verwijzend naar de 115de plaats in het periodieke systeem. Als de bevindingen goedgekeurd worden door de Internationale Unie voor Zuivere en Toegepaste Natuurkunde, en als het panel vindt dat geen verdere experimenten nodig zijn, krijgt het element een nieuwe naam.

De experimenten werden uitgevoerd in het GSI Onderzoekslab in Duitsland, waar eerder al zes andere nieuwe elementen waren gevonden, en staan beschreven in het vaktijdschrift Physical Review Letters. (rvb)