Pesticide beschermt gewas tegen droogte

05 februari 2015 door Eos-redactie

Mandipropamid, een middel tegen onder andere schimmels en aardappelziekte kan gemodificeerde planten langere tijd doen overleven zonder extra vocht.

Als ze te weinig water krijgen, produceren planten een stof genaamd abscisinezuur, kortweg ABA. Die zorgt ervoor dat de plant zijn poriën langer dichthoudt, zodat hij langer water vasthoudt.

Onderzoekers van de University of California melden in Nature dat ze een ABA-receptor hebben ontworpen die wordt geactiveerd door het chemische middel mandipropamid. Op die manier zouden planten die niet goed bestand zijn tegen droogte toch langere tijd kunnen overleven zonder extra vocht.

Mandipropamid bestaat sinds 2005 en mag in België worden toegepast op sla en aardappelen, en in Nederland op aardappelen. Telers gebruiken het om schimmelvorming op hun gewassen tegen te gaan. Uit onderzoek is gebleken dat de stof weinig giftig is.

De Amerikaanse wetenschappers hebben hun ontwikkeling met succes getest op koolachtige planten van het geslacht Arabidopsis en op tomaten. Uit verder onderzoek moet blijken of de ABA-receptor ook bij andere soorten werkt. (adw)