Verborgen bron van eicellen gevonden

02 maart 2012 door Eos-redactie

Amerikaanse onderzoekers hebben stamcellen gevonden in eierstokweefsel die eicellen voortbrengen. Dit zou een onuitputtelijke bron van eicellen kunnen worden in de toekomst, schrijven de wetenschappers in Nature Medicine.

Mannen produceren hun hele leven zaadcellen. Maar vrouwen krijgen hun aantal eicellen al bij de geboorte, ongeveer één miljoen. Vanaf de puberteit rijpen er elke maand zo’n 1.000 eicellen, waarvan er slechts één de maandelijkse sprong naar de eileider maakt. Wanneer de voorraad slinkt, nadert de menopauze.

Volgens Amerikaanse wetenschappers zit in het eierstokweefsel echter een ‘onuitputtelijke bron’ voor eicellen. In 2009 kwamen Chinese wetenschappers al met het nieuws dat ze vrouwelijke stamcellen van eicellen hadden kunnen isoleren uit het eierstokweefsel van een volwassen muis. Ook bij de mens zijn zulke eicel-stamcellen (OSCs) teruggevonden. Al zijn die ontzettend zeldzaam. Slechts 1 van de 10.000 eierstokcellen is er een. Het onderzoeksteam rond Jonathan Tilly van Massachusetts General Hospital bracht OSCs met een groenfluorescerend eiwit in menselijk eierstokweefsel in en plantten het daarna onder de huid van een muis. Na een paar weken troffen ze onrijpe follikels aan met in het midden een groen fluorescerende eicel. Deze cellen waren wel niet vruchtbaar.

Als dit controversiële onderzoek herhaald kan worden, kan dit op termijn vruchtbaarheidsproblemen helpen oplossen. (mh)