Aandacht bestaat uit pulsen

Aandacht is niet constant, maar kent vier keer per seconde een piek en een dal.

Wie denkt dat hij of zij zich urenlang achter elkaar kan focussen, heeft het mis. Aandacht komt in pulsen. Zo’n vier keer per seconden is er een piek die direct opgevolgd wordt door een fase van minimale aandacht. Dat concluderen wetenschappers van onder andere de Princeton University deze week in het vakblad Neuron. Na het dal volgt direct weer een piek.

Elke 250 milliseconden krijg je de kans om je aandacht te switchen, schrijven de onderzoekers. Zo’n dal in aandacht is bedoeld zodat het brein ook de rest van de omgeving weer even kan waarnemen. De wetenschappers bekeken met behulp van het elektro-encefalogram (EEG) naar de elektrische activiteit van de hersenen van mensen en van apen. Eigenlijk onderzochten ze hoe we onze aandacht richten op specifieke objecten in een rommelige omgeving, tot ze de ritmische bewegingen op het EEG zagen.

De aandachtspulsen zijn een evolutionair voordeel, suggereren de onderzoekers. Want voor wie zich te lang op één geval focust, kan het gevaar uit onverwachte hoek komen.